סמני מסחר ובידול עסקי: "מפתחות ההצלחה שלך בשוק תחרותי"

עו"ד לין סיני Lin Sinai

סמני מסחר ובידול עסקי: "מפתחות ההצלחה שלך בשוק תחרותי"

פייסבוק
וואצאפ
לינקדין
אימייל
טלגרם

ברוכים הבאים לבלוג "המשפטענית"  – עם עו"ד לין סיני, מתמחה במשפט אזרחי – מסחרי, משמשת כיועצת משפטית של חברות, עסקים ויזמים, שרוצים איכות חיים משפטית, מרצה, מעבירה סדנאות, יזמית עסקית וחברתית.

במאמר זה, נעסוק בסודות המסחר המוצלחים בעולם הסימנים, ונחקור את היתרונות והאפשרויות הנפלאות המשתקפות ברישום ובניהול סימני המסחר, נארח את קרן דורון MOMMY ZAMYיועצת ארגונית, עסקית ושיווקית, שמסייעת לעסקים בתכנון ופיצוח אסטרטגיה ארגונית עם מאפיינים ייחודים לבעל העסק, נשמע על תהליך מאחורי הקלעים בעבודה עם בעלי עסקים שמחפשים את הזהות והייחודיות להם ונבין כיצד אנחנו מתחילים את התהליך…

עיצוב הזהות המסחרית של העסק שלך;

בעידן המתמיד של תחרות עסקית, יצירת זהות מסחרית ייחודית ומובהקת היא מרכזית להצלחת כל עסק. בעולם בו מוצרים ושירותים רבים מתחרים זה בזה על תשומת הלב של הצרכנים, סימן מסחר יכול להיות הכלי היעיל והמשפיע ביותר להבחנה והגנה על המותג שלך, סימני המסחר הפכו לכלי עוצמה מרתק בעולם העסקים.

אם אתה בעל עסק, סטרטאפ או יזם, אני מזמינה אותך לחקור את העולם המרתק של סימני המסחר ולנצל את הכלים וההגנות המשפטיות שעומדות לזכותך כחלק מבניית מותג ייחודי שיתבטא גם בסימן המסחרי שלך.

מהם בעצם סימני מסחר?

סימן מסחר הוא כל סימון או סמל, כמו לוגו, שם, סלוגן או דמות, המשמש לזיהוי והבחנה של מוצר, שירות או עסק מסוים. זהו כלי שמשפיע על האופן בו העסק מזוהה על ידי הקהל הרחב, ויכול ליצור חיבור עם הצרכנים.

סימן מסחר מגן, בין היתר, על אותיות, שמות, דמויות, צבעים, צלילים ושילובים שלהם בנוגע לשירותים או סחורות של בעליו. בניגוד למה שנהוג לחשוב, סימן מסחר איננו רק שם או לוגו.

סימן מסחר הינו כל אלמנט ייחודי במוצר המאפשר לצרכנים לזהותו עם מקור ספציפי.

למה רישום סימן מסחר חשוב?

רישום סימן מסחר מעניק לעסק הגנה משפטית וזכות בלעדית לשימוש בסימן המסחר בתחום העיסוק שלך. באמצעות רישום, ניתן להגן על הזהות המסחרית שלך ולמנוע שימוש בידי לא מורשה בסימן המסחר שלך על ידי עסקים מתחרים אחרים. היתרון המרכזי ברישום סימן מסחר על פני ההגנה באמצעות חיקוקים אחרים הוא שאין צורך בהוכחת מוניטין.

אם את עסק מתהווה; השלב הראשון בבניית סימן מסחר מוצלח הוא התכנון. בשלב זה, עליך להבין את ערכי העסק שלך, את יתרונותיו התחרותיים ואת התחום היעיל ביותר בו תרצה להתמקד. כאשר יש לך הבנה על מהות העסק שלך, תוכל לפתח את הרעיון הבסיסי של הסימן המסחרי שישקף ויאגד את האישיות, התרבות והערכים של העסק שלך.

כבר בשלב התכנון ובחירת הסימנים המזהים את העסק שלך מומלץ לפנות לעורך דין…כפי שיורחב למטה;

בידול עסקי וייחודיות להצלחת העסק שלך;

השיח על סימן מסחרי ובידול עסקי איננו שלם בלי לצלול רגע אל תוך העולם של בניית מותגים מצליחים, יש צרך להבין מה הנפקות של בידול וייחודיות בעסק ובניית DNA שלא ניתן להעתיקו או לחקותו.

לכן, רגע לפני שנבין כיצד אנחנו פועלים מבחינה משפטית ובונים הגנה ושמירה על הסימנים המזהים שלנו, "קראתי לעזרת חברה", קרן דורון MOMMY ZAMYיועצת ארגונית, עסקית ושיווקית, מתמחה במציאת "זהות" עסקית ובידול עסקי שמוביל להצלחות כלכליות….שתסייע לנו להבין את משמעות הבידול בעסק!

"בעידן בו השוק מוצף בהיצע אינסופי של בעלי מקצוע, נותני שירותים ומוצרים- בידול עסקי הוא הדרך היחידה של העסק לבלוט מבין כל המתחרים, לתפוס את הלקוח ולגרום לו להבין שאנחנו הפתרון WhatsApp Image 2023 06 20 at 16.13.54המדויק עבורו. כשעסק פועל לפי בידול עסקי נכון, הוא מצליח בפועל להמציא לעצמו קטגוריה חדשה בענף אליו משתייך לפעול בזירה "נקייה" ממתחרים.

על בסיס הבידול, העסק מייצר לעצמו אסטרטגיה שיווקית יעילה שתהפוך את כל השיווק לכזה שעובד באמת ותהפוך את תהליך המכירה לקל ופשוט בהרבה. בעלי עסקים שמוותרים על מציאת בידול, בעצם אומרים לעצמם וללקוחות שלהם שמספיק להם להיות בינוניים, כמו כולם, להציע את אותו שירות או מוצר ולהילחם על כל טיפת מרווח בשוק והשוק מוצף כבר אמרנו.

תחשבו לדוגמא על בעל עסק שאתם מכירים שמציע לכם עוד מאותו הדבר, למה שנקנה דווקא ממנו?

עסקים חכמים הם אלו שיודעים לייצר לעצמם נישה ייחודית שמספקת להם יתרון תחרותי על פני המתחרים ומבדל אותם כמשהו אחר מכל מה שקיים בשוק ועם זה אי אפשר להתחרות. בידול עסקי יכול להתבסס על מוצר חדשני, קהל ספציפי, התמחות מאוד נקודתית, דרך עבודה שונה ומקורית, פריזמה מקצועית יצירתית והוא יכול להיות הכל יחד.

החשוב הוא שבידול עסקי לא ממציאים מהחוץ אל הפנים- אנחנו חייבים להתבסס על נקודות החוזק האמיתיות שלנו ושל העסק שלנו, אחרת הבידול לא יחזיק מים ולא יהיה ניתן לבנות עליו אסטרטגיה מלאה ותוכנית פעולה. לכן כל בעל עסק צריך לבחון את העסק שלו, הכישורים, הצרכים, המוצרים כדי לזהות את נקודת החוזק האמיתית שתהפוך ליתרון תחרותי ממשי."

התכונות הייחודית של העסק שלך יכולות להתבטא בסימן המסחר שלך;

חשוב להבין את החשיבות שברישום והגנה על סימני המסחר של העסק שלך, סימן מסחר רשום הינו זכות קניינית של בעל הסימן המזכה אותו לעשות שימוש בלעדי בסימן בקשר לטובין שלו או לשירותים שלו, ולמנוע מאחרים מלעשות שימוש בסימן המסחר בקשר לאותם הטובין. הרישום מעניק לך הגנה משפטית וזכויות בלעדיות על הסימן המסחרי שלך. זה מאפשר לך להבדיל את העסק שלך מהמתחרים, למנוע בלבול בשוק ולהגן על השקעותיך המסחריות.

בישראל מוסדרים דיני סימני המסחר בפקודת סימני מסחר [נוסח חדש], תשל"ב-1972. בהתאם לפקודה, סימן המסחר הכשיר לרישום הינו סימן מסחר בעל אופי מבחין, כלומר יש בו כדי להבחין בין הטובין והשירותים של בעל הסימן לבין של אחרים. בין סימני המסחר המוכרים ניתן למצוא את ה-m המפורסם של מקדונלד, הסמל של Nike  ועוד רבים.

בעוד פטנט מעניק לבעליו מונופול למשך כ-20 שנה, סימן מסחר רשום אינו מוגבל בזמן, והוא יכול לשמש את בעליו למשך שנים ארוכות וזאת בכפוף לתשלום אגרת חידוש אחת ל-10 שנים.

חשוב לציין כי סימן מסחר היא זכות טריטוריאלית, וככזו היא מעניקה הגנה במדינה בה סימן המסחר נרשם בלבד ולא ניתן לרשום "סימן מסחר עולמי".

כיצד מגישים בקשה לרישום?

 בשלב ראשון:

יש לבצע בדיקה מקדמית ולראות אם קיים סימן מסחר זהה או דומה. וכן, לבדוק כי הסימן אותו תרצו לרשום איננו עונה על אחד מהאיסורים בפקודה האוסרים על סוגים של סימנים מסוימים כגון: שימוש בסמלי מדינה, פגיעה בתקנת הציבור, סימנים דתיים, תמונות של אנשים (אלא באישורם), תמונות של אנשים מתים (אלא באישור יורשם), סמנים המכילים את זהות ראש הממשלה או הנשיא, סימנים מטעים, סימנים עם זהות גאוגרפית (שאינם בעלי זיקה למקום) וכיו"ב.

ולכן, כפי שהבוא לעיל, כבר בשלב התכנון ובחירת הסימנים הייחודים לעסק שלך מומלץ לפנות לעורך דין שיבחן את כשירות הסימן או לחילופין שאתם לא מפרים זכויות רשומות של עסק אחר – בטרם התחלת לשווק ולפרסם את העסק והמיתוג הנבחר.

משרדנו מעניק ייעוץ בכדאיות רישום סימן מסחר ובהגנות על הקניין הרוחני שלכם בכללותו, הבדיקה הראשונית נעשית אונליין ובסופה תינתן המלצה באשר לרישום סימן מסחרי (לוגו, סימון), שמות, צבעיים וכיוב'

בשלב שני:

הגשת בקשה מקוונת באמצעות עורן דין לרשם הפטנטים שבוחן שאכן הסימן שהגשנו עומדת בתנאי הסף ולא מפר את הוראות הפקודה, ככל ולא עולה כל חשש או איסור רישום, והסימן הינו בעל אופי מבחין (שונה) מהסימנים הרשומים זה מכבר או מסמנים שנמצאים בתהליך רישום, הבקשה שלכם כשירה לרישום, הוא מפרסם את הסימן ביומן סימני המסחר כדי לאפשר לציבור להגיש התנגדויות לרישום הסימן.

 למשל מהטעם שהסימן המבוקש מפר סימן קיים או שאין הוא ראוי לרישום. אם ימצא רשם סימני המסחר שההתנגדות מוצדקת, ייפסל הסימן לרישום. אם לא מוגשות התנגדויות, הסימן מאושר לרישום בפנקס סימני המסחר.

השלב הבא בעסק שלך;

אם אתה בעל עסק או יזם שחולם להביא את עסק לשלב הבא ולבנות מותג מובהק, רישום סימן מסחר הוא כלי חיוני שאתה צריך להשתמש בו.

אל תיתן להזדמנויות לחמוק ממך, צעד ראשון בדרך להצלחה הוא להעניק לעסק שלך הגנה משפטית והגנה עוצמתית באמצעות רישום סימן מסחר, ודאות מסוימת לכך שמתחרים לא יצוצו כלאחר יד עם שם זהה או סימן דומה!

מסע של בניית מותג חזק בעל מוניטין מובהק עובר דרך תחנות שנות….אחת מהן – רישום סמן מסחר!

"העולם" מחכה לך ולסימן המסחר הייחודי שיש לך להציע, מוזמנים לפנות למשרדנו ולקבל חוות דעת ביחס לסמנים המסחריים שלכם והגשתם לרישום….

"המשפטענית", לין סיני עו"ד | יועצת משפטית לחברות ועסקים

 

רוצה לקבל למייל את המגזין "המשפטענית"?

נעים להכיר,

לין סיני עורכת דין

לין סיני עורכת דין, הינו משרד בוטיק, בתחום המשפט האזרחי מסחרי ומהווה "ONE STOP SHOP" ליזמים, עסקים וחברות, שרוצים איכות חיים משפטית ועסקית.
המשרד מציע שירותים משפטיים הכוללים סוגיות עסקיות, מסחריות וארגוניות, הסדרת יחסי עבודה, חוזים, הסכמים מסחריים, דיני אינטרנט וקניין רוחני, רישיונות עבודה, הרצאות וסדנאות.
המשרד עובד במודל "OWNERSHIP" שמייצר תחושת שותפות ומחויבות הדדית, השירותים ניתנים אונליין או בבית העסק מה שמאפשר את המשך שגרת העסק וניהולו.