ברוכים הבאים לבלוג "המשפטענית" – עם עו"ד לין סיני, מתמחה במשפט אזרחי – מסחרי, משמשת כיועצת משפטית של חברות, עסקים ויזמים, שרוצים איכות חיים משפטית, מרצה, מעבירה סדנאות, יזמית עסקית וחברתית.
מטרת "המשפטענית" לפתח מודעות גם בקרב העסקים הקטנים, בצורה עניינית ופרקטית, לגבי ההשלכות הצפויות, בפעולות יומיומיות. מתמחה בדיני אינטרנט ומסחר מקוון, בין היתר, בסוגיות הקשורות לקניין רוחני, מדיה חברתית, זכויות יוצרים, פרטיות, לשון הרע בדיגיטל וכיוב'.
הגנת הפרטיות הפכה לאחת מהסוגיות החשובות ביותר בעידן הדיגיטלי, בו מידע אישי נאסף ומשותף בקצב מהיר יותר מאי פעם.
בעלי עסקים רבים מכירים בחשיבות הרבה של איסוף וניטור מידע על הלקוחות שלהם. מידע זה מאפשר להם להבין טוב יותר את הצרכים, ההעדפות, וההרגלים של הלקוחות, ובכך לשפר את השירותים והמוצרים שהם מציעים. מאגרי מידע על לקוחות יכולים לכלול מידע כגון היסטוריית רכישות, העדפות אישיות, נתונים דמוגרפיים, ואף מידע על אינטראקציות קודמות עם העסק.
חוק הגנת הפרטיות , תשמ"א – 1981 קובע חובת רישום מאגר מידע בפנקס שמנהל רשם מאגרי המידע;
מה היתרון באיסוף מידע וניהלו בידי עסק?
- שיפור חוויית הלקוח: איסוף מידע מאפשר לעסקים להתאים את השירותים שלהם באופן אישי לכל לקוח, מה שמוביל לחוויית שירות משופרת. לדוגמה, עסק יכול לשלוח הצעות מותאמות אישית על בסיס רכישות קודמות או להציע מוצרים משלימים המתאימים להיסטוריית הקנייה של הלקוח.
- שמירה על קשר עם הלקוח: מאגר לקוחות מסודר מאפשר לעסקים לנהל קשר מתמשך עם הלקוחות שלהם באמצעות דיוור ישיר, ניוזלטרים, הודעות SMS ועוד. כך, העסק יכול לשמור על נוכחות פעילה בחיי הלקוח ולהזכיר לו את קיומו של העסק בצורה קבועה.
- ניתוח מגמות והחלטות עסקיות: באמצעות ניטור וניתוח של הנתונים שנאספו, יכולים בעלי עסקים לקבל תובנות חשובות לגבי מגמות בשוק, להעריך את ההצלחה של קמפיינים שיווקיים, ולבצע החלטות עסקיות מבוססות נתונים שמובילות לצמיחה עסקית.
מהו מאגר מידע?
לפי הגדרתו בסעיף 7 לחוק הגנת הפרטיות, מאגר מידע הוא: אוסף נתוני מידע, המוחזק באמצעי מגנטי או אופטי והמיועד לעיבוד ממוחשב, למעט – (1) אוסף לשימוש אישי שאינו למטרות עסק; או (2) אוסף הכולל רק שם, מען ודרכי התקשרות, שכשלעצמו אינו יוצר אפיון שיש בו פגיעה בפרטיות לגבי בני האדם ששמותיהם כלולים בו, ובלבד שלבעל האוסף או לתאגיד בשליטתו אין אוסף נוסף.
חובת הרישום – פנקס מאגרי המידע
למרות היתרונות הרבים של מאגרי מידע על לקוחות, רבים מבעלי העסקים אינם מודעים לכך שהם מחויבים בחוק לרשום את מאגרי המידע שלהם ברשות להגנת הפרטיות. החוק מחייב כל מי שמנהל מאגר מידע שמכיל פרטים אישיים של אנשים אחרים להירשם, מה שלא תמיד ברור לבעלי עסקים קטנים ובינוניים.
ההנחה המוטעית הזו יכולה להוביל לעבירות פליליות ולאי-עמידה בדרישות החוק, מה שעלול לסכן את העסק בקנסות כבדים ובסנקציות משפטיות. בנוסף, כאשר לקוחות מבינים שהמידע שלהם מנוהל בצורה שאינה תואמת לחוק, זה עלול לפגוע באמון שלהם בעסק ולהוביל לתביעות אזרחיות.
ניהול או שימוש במאגר מידע המחויב ברישום ואשר לא נרשם מהווה עבירה פלילית שדינה מאסר שנה. בנוסף, רשאי רשם מאגרי המידע להשית קנס מנהלי על אדם או גוף המנהלים מאגר כזה.
מי מחויב ברישום?
אם יש ברשותכם מאגר שעונה לפחות על אחת האופציות שלהלן, אתם מחויבים ברישום בפנקס;
מספר האנשים שמידע עליהם נמצא במאגר עולה על 10,000;
יש במאגר מידע רגיש;
המאגר כולל מידע על אנשים והמידע לא נמסר על ידיהם, מטעמם או בהסכמתם למאגר זה;
המאגר הוא של גוף ציבורי;
המאגר משמש לשירותי דיוור ישיר ;
רוב רובם של העסקים נכון להיום, כחלק מתהליך של מכירה או רכישה מציעם ללקוחותיהם להיכלל במאגר המידע שלהם ובמועדוני הלקוחות שלהם.
ככל ואתם משתמשים במידע שברשותכם לצרכים עסקים ובניהם דיוור ישיר של מבצעים / הנחות / הטבות / ניוזליטר וכיוב' אתם נדרשים בנוסף לקבל הסכמה מראש של הלקוח בכפוף לחוק התקשורת ("ספאם"), המאשר הסכמה לשלוח לו תוכן שיווקי, לעוד מידע בנושא אני מזמינה אתכם למדריך "ספאם" ב"משפטענית".
על מנת ליהנות מכל היתרונות שבניהול מאגרי מידע ולהימנע מהסיכונים הכרוכים בכך, על בעלי העסקים להבין את חובת הרישום ולהבטיח שמאגרי המידע שלהם מנוהלים בצורה חוקית ותואמת לתקנות. זהו חלק מהותי בניהול עסק מודרני ואחראי, ששומר על פרטיות הלקוחות ומקדם את הצלחת העסק.
"המשפטענית", לין סיני עו"ד | יועצת משפטית לחברות ועסקים